Appelazijn

Zoals jullie weten is appelazijn drinken voor mij een dagelijkse bezigheid die ik met veel liefde doe. Dit is een van de eerste hulpmiddelen die ik heb ingezet om een gezonde leefstijl te omarmen. Ik heb verschillende merken appelazijn uitgeprobeerd, en de Bragg blijft toch mijn favoriet. Dit houdt niet in dat andere merken niet goed zijn. (Ik dronk dagelijks 2 maal 1 eetlepel appelazijn op 250 ml water voor mijn lunch en avondeten). Momenteel drink ik ongeveer 1 eetlepel verdund in 250ml water voor het slapen gaan met een rietje. (voor deze verandering heb ik totaal geen reden, ik vergat het zo vaak ’s middags dat het nu een avondroutine is geworden). 

 

Mijn ervaring:

Ik heb jaren last gehad van een opgezette buik na het eten (dagelijks!), heel veel gelezen over hoe ik hier vanaf kon komen. Toen las ik een artikel dat appelazijn een oplossing zou kunnen zijn. Dag erna meteen appelazijn besteld en ik begon dit te drinken verdund met water en een rietje. De allereerste keren kreeg ik het moeilijk weg, lees tot kokhalzen aan toe! Ik kwel mezelf niet graag en de appelazijn ging weer in de kast. Weken verder en nog steeds zoeken naar een oplossing, weer kwam ik een video tegen over de gezondheidsvoordelen van appelazijn en ik was om. De keuze tussen mijn opgezette buik (lees 6 maanden zwanger buik!) en het niet kunnen drinken van appelazijn was snel gemaakt. Neus dicht en gaan met die banaan! Ik at al gezondheid en voegde appelazijn als hulpmiddel toe. En binnen de kortste keren merkte ik dat ik geen opgezette buik meer had. Ik ben niet snel overtuigd dus besloot een week te stoppen met appelazijn.. en na enkele dagen dook mijn opgezette buik weer op! Sindsdien is het drinken van appelazijn een dagelijkse routine geworden omdat ik er enorm van profiteer! Omdat ik ook dagelijks warm water drink weet ik niet welke van de twee bijdraagt aan een egalere huid en gewichtsverlies. Want sinds ik deze 2 dingen dagelijks toepas val ik geleidelijk af en heb ik mijn laatste puistje geen idee wanneer gehad ;)

 

Lees hieronder waarom jij ook aan de appelazijn zou moeten!

De profeet vrede zij met hem at graag azijn door het te mengen met olijfolie. Er is een overlevering van Djaabir ibn Abdullah dat de profeet zijn familie vroeg om specerijen, waarna zij zeiden: “Wij hebben niets behalve azijn.” Hij vroeg erom en begon te eten terwijl hij zei: “Wat is azijn een goede specerij, wat is azijn een goede specerij.” (Moeslim)

Hij verklaarde ook: “Azijn is een troost voor de mens.” (Moeslim) Hij heeft ook gezegd: “Allah heeft azijn gezegend, want waarlijk het is van de kruiden die worden gebruikt door de profeten voor mij” (Moeslim). En: “Een huishouden met azijn zal nooit honger lijden” (Tirmidhi). In zijn Tibb al-Nabbi meldt Chaghhayni dat de boodschapper van Allah zelfs meer van azijn hield dan van druiven, meloen of ander fruit.

Volgens Ali kan azijn gebruikt worden om darmparasieten te behandelen. In een dergelijk geval zei hij: “Geef hem azijn te drinken want het doodt de wezens in de buik (dawwab al-butn).” Hij zei ook dat er niets beter is dan azijn met brood tegen misselijkheid. Ook zou azijn het hart beschermen en het tandvlees versterken.

De kalium in appelazijn is gunstig voor het hart en de aderen. Vanwege de gelijkenis van azijn met de maagsappen zou azijn helpen bij de spijsvertering door het voedsel af te breken waardoor maagzuur en indigestie voorkomen worden.

Van het belangrijkste ingrediënt in azijn, azijnzuur, is bewezen dat het bacteriën kan doden of kan voorkomen dat ze zich voortplanten en schadelijk worden. Het werd in het verleden al gebruikt als desinfecterend middel en om voedsel te conserveren.

Azijn is ook goed voor mensen met diabetes en voor iedereen die zijn bloedsuiker om andere redenen laag tot normaal wil houden. Ook zou het helpen om af te vallen. (bron: qantara.nl)

 

Wat is appelazijn?

Appelazijn is een natuurlijk middel dat ontstaat wanneer een fermentatieproces plaatsvindt in het sap van appels. De Franse benaming voor azijn is ‘vinaigre’, wat vertaald kan worden naar ‘zure wijn’. Dit zegt al veel over het ontstaan van azijn.

Troebele of heldere appelazijn

In ongefilterde appelazijn zitten de meeste werkzame stoffen. De troebele substantie bevat vitaminen, mineralen, enzymen en aminozuren. Jammer genoeg worden bijna alle soorten azijn gefilterd en bewerkt, omdat veel mensen liever een heldere substantie kopen.

Wil je azijn van de beste kwaliteit, dan moet je dus op zoek gaan naar troebele, onbewerkte appelazijn. Hoewel appelazijn in de meeste grote supermarkten te koop is, kan je beter een bezoek brengen aan de natuurwinkel. Hier heb je de meeste kans om de onbewerkte, biologische variant van appelazijn te vinden.

Appelazijn biedt een groot scala aan voordelen:

1. Helpt bij het afvallen

Let wel op: Appelazijn is geen wondermiddel tegen overgewicht, maar een hulpmiddel om sneller af te vallen. Combineer appelazijn met gezonde voeding voor het beste resultaat.

2. Stabiliseert de bloedsuikerspiegel

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat appelazijn de bloedsuikerspiegel stabiliseert, wat gunstig is voor mensen met diabetes. De bloedsuikerspiegel van testpersonen die 50 gram wit brood aten na de inname van appelazijn verlaagde met 31,4% in vergelijking met de testpersonen die geen appelazijn binnenkregen.

3. Bestrijdt bacteriën

Uit onderzoek blijkt dat appelazijn de groei van bacteriën, zoals E. coli, kan tegengaan. Dit verklaart waarom het al jaren wordt gebruikt als natuurlijk middel om mee schoon te maken en eten mee te conserveren.

De bacteriedodende werking heeft echter ook effect op ons lichaam. Appelazijn wordt daarom gebruikt als middel tegen vieze luchtjes die veroorzaakt worden door bacteriën, zoals stinkvoeten, een vieze adem en zweetlucht. Daarnaast kan appelazijn ook effectief zijn bij acne, een zere keel en verstopte kaakholtes.

4. Bevordert de gezondheid van het hart

Appelazijn kan verschillende risicofactoren voor de gezondheid van het hart verminderen. Uit een onderzoek op ratten uit 2006 blijkt bijvoorbeeld dat appelazijn het cholesterolgehalte kan verlagen.

Een ander onderzoek toont aan dat het zuur in appelazijn een bloeddrukverlagende werking heeft. Aangezien een hoge bloeddruk een risicofactor is voor hartziektes, kan appelazijn bijdragen aan het voorkomen van hartziektes.

Doordat deze onderzoeken voornamelijk op dieren zijn uitgevoerd, is er nog meer bewijs nodig om aan te kunnen tonen dat appelazijn daadwerkelijk de gezondheid van het hart bevordert.

5. Kan de kans op kanker verminderen

Harde bewijzen zijn er nog niet, maar er bestaat een mogelijkheid dat appelazijn het risico op kanker kan verminderen. Onderzoeken die zijn uitgevoerd op geïsoleerde cellen en ratten hebben namelijk aangetoond dat tumoren en kankercellen gedood of verkleind kunnen worden met behulp van azijn.

6. Verhelpt maag- en darmproblemen

Appelazijn kan problemen met de maag of darmen op verschillende manieren verhelpen. Het blijkt dat de antibacteriële werking van het azijnzuur effect heeft op maag- en darmklachten wanneer deze worden veroorzaakt door bacteriën (zoals diarree of buikpijn). Daarnaast kan de pectine in appelazijn darmkrampen verminderen. Tevens kan brandend maagzuur worden verholpen door de inname van een eetlepel appelazijn.

Ook obstipatie kan door appelazijn worden voorkomen. Wanneer je voor de maaltijd een glas warm water of thee met daarin een eetlepel appelazijn (en eventueel een theelepel honing) drinkt, zou je verstoppingen kunnen voorkomen.

7. Helpt bij vermoeidheid

Na het sporten of door stress hoopt melkzuur zich op in het lichaam, wat vermoeidheid tot gevolg kan hebben. De aminozuren in appelazijn werken als een soort tegengif, waardoor er minder melkzuur zal ophopen.

Om het meeste effect uit het gebruik van appelazijn te halen, houd je rekening met de volgende tips:

Kies voor troebele appelazijn

Het bevat de meeste werkzame stoffen, zoals vitaminen, mineralen, enzymen en aminozuren. Het is onbewerkt en biologisch, dus het bevat geen toegevoegde suikers of andere onnodige toevoegingen

Het is een natuurlijk middel dat vaak in natuurwinkels te vinden is

Neem maximaal één à twee eetlepels appelazijn per dag.

Deze hoeveelheid biedt je genoeg gezonde stoffen om de genoemde gezondheidsvoordelen te kunnen ervaren.

Waarschuwing: appelazijn is geen wondermiddel om af te vallen. Gezond afvallen doe je door appelazijn te combineren met een gezond voedingspatroon. (bron: puurfiguur.nl)

Klik hier voor een interessante link van Dr. Berg.

 

Liefs,

Hanane❤   

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Ti (donderdag, 07 november 2019 07:06)

    Goeie tips en ideeën!
    Ook leuk om alles lekker door te lezen

  • #2

    Karina (donderdag, 07 november 2019 17:27)

    Door jouw snaps was ik vorig jaar ook aan de appelazijn gegaan. Tijdens mijn zwangerschap was ik gestopt, maar ik moet het weer oppakken. Bedankt voor de uitgebreide info! Je bent een topper!!

  • #3

    Hayat (maandag, 11 november 2019 18:17)

    Wat een overvloed aan info over appelazijn... Dr Berg kende ik al, maar jij inspireerde net dat tikkeltje extra doordat je het zo goed overbracht via je snaps. Ik moet het gewoon leren doen op dagelijkse basis. Ik heb mn vriendin het al laten leren kennen en zij is helemaal overtuigd. Ze heeft veel kwaaltjes kunnen verhelpen, alhamdolah. You are the best. Xx Hayat